Svar: Træg mave og sultestrejke
14. september 2012
Alder:
5 mdr.
Kære trætte og frustrerede mor
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din lille dreng, hvordan han har det og hvad I har forsøgt. Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :) Jeg håber at jeg når at svare dig inden du skal til lægen ...
Børn kan få forstoppelse, både når de ammes og når de får flaske og det lyder som om at jeres dreng har brug for hjælp til at få gang i maven. Jeg vil derfor anbefale dig at du taler med lægen om at han får enten laktulose eller movicol og dette som en fast ordination i en periode. Jeg synes også du skal bede lægen om at trykke ham på maven og forsøge at fornemme om jeres dreng kan have brug for et klyx. Det er afføringsmiddel som man giver i endetarmen. Hvis han har en prop af afføring siddende, er det vigtigt at få det ud, så der atter er passage og herefter skal maven så holdes igang.
Laktulose kan købes i håndkøb og som tommelfingerrel må gives 1 ml pr kg, din dreng vejer og dette gerne fordelt på to doser dagligt. Det vil sige at hvis han f.eks. vejer 6 kg, så kan han få 3 ml morgen og 3 ml aften. Du kan justere dosis lidt op og ned efter hvordan afføringen virker. Hans afføring skal være grødet og let for ham at komme af med. Han må gerne presse for at få afføringen ud, men han må ikke virke til at det gør ondt på ham og afføringen skal ikke være knoldet.
Movicol skal lægeordineres og kan med fordel gives opløst med vand i en flaske. På den måde får barnet også lidt ekstra væske :) Det virker som laktulose ved at blødgøre afføringen og påvirker ikke tarmperistaltikken.
Det er som udgangspunkt en rigtig god idé at holde barnets mave igang og man skal ikke være bange for at barnet "får doven tarm" eller "bliver afhængig" af at få f.eks. laktulose eller movicol. Barnets mave skal fungere og hvis ikke den gør det, så vil det naturligt påvirke barnets indtag af både mad og væske og dermed også barnet trivsel. Ofte er der tale om en periode og i takt med at barnet begynder at få mere skemad og kan få større og større variation af skemad, så holdes barnets mave naturligt igang af den mad barnet indtager.
Jeg synes I lige nu skal forsøge at arbejde hen imod at jeres dreng har afføring ca. hver anden dag. Og får han udelukkende næsten kun modermælkserstatning, så bør han have afføring en gang i døgnet.
Du kan naturligt ikke "proppe din dreng med skemad", hvis ikke maven fungerer - men når han atter har gang i maven, så vil det være en rigtig god idé at give ham skemad to gange dagligt. Jeg vil anbefale at du giver ham lidt grød, gerne med frugtmos som topping til frokost og at du giver ham grøntsagsmos om aftenen.
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amme/Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9: Amme/Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød med frugtmos som topping, vand af kop. Prøv med forskellige typer af grød og forskellige typer af frugt og bærmos. Du kan f.eks. prøve med quinoagrød med papaja- og æblepuré. Opskrifter finder du i min bog "Helens bog om børn og mad".
Ammes/Flaske og puttes til middagslur ca kl 12.30-13
Eftermiddag 16: Ammes/Flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften 18: Grøntsagsmos - prøv med gulerod, eller en blanding af f.eks. kartoffel, gulerod og pastinak også dette finder du opskrift på i min bog om børn og mad. Vand af kop.
Ammes/Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes/Flaske
Midt nat 03: Evt. ammes/flaske
Det er en god idé at bruge frugtmos eller mos af bær, til at holde maven igang, og det er en god idé at give det som en topping på en grød. Når han er kommet lidt bedre igang med skemaden, så vil det være fint at du nogle gange serverer frugten som et mellemmåltid - men lige nu er det fint at kombinere det. Det kan være en god idé at give mos med svesker, blommer, abrikoser og lignende, ligesom det er en god idé at give kogt frugt og bærmos og ikke give f.eks. frisk banan, der godt kan være lidt hårdt ved maven.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske