Svar: Træg mave og sultestrejke

14. september 2012

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære trætte og frustrerede mor

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din lille dreng, hvordan han har det og hvad I har forsøgt. Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :) Jeg håber at jeg når at svare dig inden du skal til lægen ...

Børn kan få forstoppelse, både når de ammes og når de får flaske og det lyder som om at jeres dreng har brug for hjælp til at få gang i maven. Jeg vil derfor anbefale dig at du taler med lægen om at han får enten laktulose eller movicol og dette som en fast ordination i en periode. Jeg synes også du skal bede lægen om at trykke ham på maven og forsøge at fornemme om jeres dreng kan have brug for et klyx. Det er afføringsmiddel som man giver i endetarmen. Hvis han har en prop af afføring siddende, er det vigtigt at få det ud, så der atter er passage og herefter skal maven så holdes igang.

Laktulose kan købes i håndkøb og som tommelfingerrel må gives 1 ml pr kg, din dreng vejer og dette gerne fordelt på to doser dagligt. Det vil sige at hvis han f.eks. vejer 6 kg, så kan han få 3 ml morgen og 3 ml aften. Du kan justere dosis lidt op og ned efter hvordan afføringen virker. Hans afføring skal være grødet og let for ham at komme af med. Han må gerne presse for at få afføringen ud, men han må ikke virke til at det gør ondt på ham og afføringen skal ikke være knoldet.

Movicol skal lægeordineres og kan med fordel gives opløst med vand i en flaske. På den måde får barnet også lidt ekstra væske :) Det virker som laktulose ved at blødgøre afføringen og påvirker ikke tarmperistaltikken.

Det er som udgangspunkt en rigtig god idé at holde barnets mave igang og man skal ikke være bange for at barnet "får doven tarm" eller "bliver afhængig" af at få f.eks. laktulose eller movicol. Barnets mave skal fungere og hvis ikke den gør det, så vil det naturligt påvirke barnets indtag af både mad og væske og dermed også barnet trivsel. Ofte er der tale om en periode og i takt med at barnet begynder at få mere skemad og kan få større og større variation af skemad, så holdes ...

Annonce

... barnets mave naturligt igang af den mad barnet indtager.

Jeg synes I lige nu skal forsøge at arbejde hen imod at jeres dreng har afføring ca. hver anden dag. Og får han udelukkende næsten kun modermælkserstatning, så bør han have afføring en gang i døgnet.

Du kan naturligt ikke "proppe din dreng med skemad", hvis ikke maven fungerer - men når han atter har gang i maven, så vil det være en rigtig god idé at give ham skemad to gange dagligt. Jeg vil anbefale at du giver ham lidt grød, gerne med frugtmos som topping til frokost og at du giver ham grøntsagsmos om aftenen.

Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Amme/Flaske og sover lidt videre

Formiddag 9: Amme/Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød med frugtmos som topping, vand af kop. Prøv med forskellige typer af grød og forskellige typer af frugt og bærmos. Du kan f.eks. prøve med quinoagrød med papaja- og æblepuré. Opskrifter finder du i min bog "Helens bog om børn og mad".

Ammes/Flaske og puttes til middagslur ca kl 12.30-13

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 16: Ammes/Flaske

Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap

Aften 18: Grøntsagsmos - prøv med gulerod, eller en blanding af f.eks. kartoffel, gulerod og pastinak også dette finder du opskrift på i min bog om børn og mad. Vand af kop.

Ammes/Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes/Flaske

Midt nat 03: Evt. ammes/flaske

Det er en god idé at bruge frugtmos eller mos af bær, til at holde maven igang, og det er en god idé at give det som en topping på en grød. Når han er kommet lidt bedre igang med skemaden, så vil det være fint at du nogle gange serverer frugten som et mellemmåltid - men lige nu er det fint at kombinere det. Det kan være en god idé at give mos med svesker, blommer, abrikoser og lignende, ligesom det er en god idé at give kogt frugt og bærmos og ikke give f.eks. frisk banan, der godt kan være lidt hårdt ved maven.

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder